پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229086
برخي اشکالات دوران تحريم مثل ارتباطات بانکي هنوز باقي مانده/ کمبود ارز نداريم/ مشکل موسسات غيرمجاز را تا آخر حل مي‌کنيم
تاریخ انتشار : 1396/11/03 13:22:25
نمایش : 1878
رئيس‌جمهور گفت: ما اشکالاتي از زمان تحريم داريم و اين اشکالات برخي از بين رفته و برخي باقي مانده، از جمله مواردي که هنوز باقي مانده است مسئله ارتباط ما با بانک‌هاي منطقه و جهان است که اين ارتباط هنوز به مرحله ايده‌ال نرسيده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حسن روحاني رئيس‌جمهور کشورمان، امشب (دوشنبه دوم بهمن‌ماه) در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني با مردم که از شبکه اول سيما روي آنتن رفت، اظهارداشت: به ملت بزرگ ايران در شب ميلاد با سعادت شيرزن حادثه کربلا حضرت زينب(ع) و همچنين فردا که روز پرستار است با احترام فراوان به اين عزيزان که شبانه‌روز براي رفاه مردم و رفع رنج آنها تلاش مي‌کنند سلام عرض مي‌کنم و اميدوارم در ماه بهمن که ماه آزادي براي ملت ايران است بتوانيم از اين روزها و باقي مانده سال و همه سالها ملت بزرگ ايران بهتر استفاده کند.

روحاني در پاسخ به رضا رشيدپور مجري برنامه مبني بر اينکه مي دانم با تسلطي که به دانش و سخنوري داريد خود را براي گفت‌وگويي خاص آماده کرده‌ايد، اظهار داشت: خاص و غير خاص را نمي‌دانم. مردم بايد ابهاماتشان رفع شود و اگر اينگونه باشد به سؤالات آن‌ها پاسخ داده شود بسيار مفيدخواهد بود.

در ادامه مجري به اتفاقات تلخ چند ماه پس از انتخابات تا کنون اشاره کرد و از روحاني در مورد حادثه کشتي سانچي پرسيد که روحاني اظهار داشت: حادثه بسيار تلخي بود در حادثه اي که ما 32 عزيز را از دست داديم بسيار تأثرانگيز بود. تقريبا ساعاتي پس از حادثه مطلع شدم. براي ما ابعاد حادثه هنوز روشن نبود که همان وقت با مسئولين صحبت کردم و صبح روز بعد، مسئولين مربوطه را خواستم که کميته اي تشکيل شود. وزارت نفت وزارت راه و شهرسازي و وزارت کار مسئوليت امر را به عهده بگيرند و وزارت خارجه با مسئولين چيني و کشورهاي اطراف در تماس باشند.

*همه تلاش‌ها براي نجات جان عزيزان نفتکش سانچي صورت گرفت

وي ادامه داد: همه اميد ما اين بود که اين عزيزان نجات پيدا کنند. گرچه خبرهاي اوليه حاکي از اين بود که اميدها کم است ولي همه تلاش‌ها براي نجات جان عزيزان صورت گرفت و وزير کار اعزام شد. قبل از اعزام او، دو تيم رفتند. تيمي را از نيروي دريايي ارتش اعزام کرديم که متأسفانه عزيزان ما از دست رفتند و بسيار متأسف هستم و يک بار ديگر به خانواده‌هاي اين عزيزان تسليت مي‌گويم.

روحاني تصريح کرد: به همه مقامات گوشزد مي‌کنم که در دو بعد موضوع را پيگيري کنند: اينکه چرا حادثه رخ داد و چه اقداماتي بايد از لحاظ حقوقي انجام شود و همچنين رسيدگي به خانواده‌ها آنها انجام شود. در دولت عزاي عمومي اعلام کرديم و اين عزيزان را شهيد نامگذاري کرديم.

وي در ادامه گفت: از آغاز دولت ياردهم به دستگاه‌ها دستور دادم مديريت بنگاه‌ها را واگذار کنند؛ اميدوارم نهادهاي عمومي نيز از بنگاه‌داري دست بردارند.

روحاني در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه پرسش افکار عمومي اين است که  چرا وزير کار جهت پيگيري حادثه سانچي مسئول شد، افزود: بايد اين تعبير را بکنم که متاسفانه در دولت نهم و دهم به خاطر بدهکاري که دولت به برخي از سازمان‌هاي عمومي از جمله تامين اجتماعي داشته است در قبال اين بدهکاري يکسري اموال را به آنها واگذار کرده است؛ يکي از آن اموال همين نفتکش بوده است که به آنها واگذار شده، بنابراين مالکيت نفتکش‌ها در اختيار سازمان تامين اجتماعي است.

وي ادامه داد: من در اواخر دولت يازدهم و مخصوصاً از آغاز دولت دوازدهم دستور اکيد به سازمان تامين اجتماعي و ساير وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي دولتي که بنگاه‌هاي اقتصادي‌شان را واگذار کنند و اگر مي‌خواهند سهامي داشته باشند سهام اقتصادي در بورس داشته باشند. اما مديريت بنگاه‌هاي اقتصادي را رها کنند، اينکار به جد دارد دنبال مي‌شود و من هفتگي اين مسئله را دنبال مي‌کنم که همه دستگاه‌هاي دولتي بنگاه‌هاي اقتصادي را واگذار کنند. اميدوارم دستگاه‌هاي عمومي کشور هم بنگاه‌هاي اقتصادي را به بخش خصوصي و مردم واگذار کنند و به خدمات خودشان بپردازند؛ اين کار هم به نفع خودشان خواهد بود هم مردم.

*وقتي دولتي به رسمي روزي را عزاي عمومي اعلام مي‌کندبه معناي اهميت آن مسئله است

رئيس‌جمهور در مورد اين سؤال که اعلام عزاي عمومي و شهيد خدمت خواندن آن عزيزان جنبه شعاري دارد و در عمل براي خانواده آن کساني که بر روي کشتي سوختند چه خواهيد کرد، اظهار داشت: البته من شعاري را قبول ندارم. وقتي دولتي به طور رسمي روزي را به عنوان عزاي عمومي اعلام مي‌کند اولا به معناي اهميت آن مسئله است. ثانيا تشفي است براي قلوب عزيزاني که اين حادثه برايشان پيش آمده است.

وي تصريح‌کرد: من قبل از اينکه اين روز اعلام شود نماينده خودم را اعزام کردم در خدمت اين عزيزان و با آنها صحبت کردم و درخواست‌هايي داشتند؛ يکي از خواسته‌هاي آنها اين بود که اين عزيزان جزو شهداي خدمت باشند. بنابراين اين هم خواست آن خانواده‌هاست و هم خواست مردم است و هم ارزش معنوي بسيار بالايي براي اين عزيزان دارد. البته مقام‌هاي مسئول بايد به مسائل، گرفتاري‌ها و همچنين به مسئله حقوقي داستان که بايد دنبال شود را دنبال کنند اما اين دو موضوع دو موضوع شعاري نيست و بسيار مهم است. روزي به عنوان عزاي عمومي اعلام شدن بسيار مهم است و اينکه آنها به عنوان شهداي خدمت هم باشند به اين معناست که آنها در مسير خدمت به ملت همه تلاش خود را کردند و جان خود را فدا کردند.

روحاني در ادامه در پاسخ به اين سؤال که بيشتر عرض من اين است که آيا در عرصه حقوقي براي احقاق حق خانواده‌ها يا شفاف‌سازي مسائل مربوط به فني حادثه حتماً حضرتعالي قول مي‌دهيد که اين اتفاقات بيفتد؟  گفت: حتماً کميته‌اي که تعيين شده بناست تا پايان به کار خود ادامه دهد چون هنوز معلوم نيست چرا اين حادثه رخ داده است و بايد طبق مقررات بين‌المللي جعبه سياه‌ها بررسي شود، تيم‌هاي فني تشکيل شود و بسياري کارهاي ديگر نياز است که اين کميته بايد تا پايان کار ادامه دهد.

وي در پاسخ به به سؤالي درباره زلزله کرمانشاه مبني بر اينکه زلزله هنوز خبر روز است و هنوز در گوشه و کنار کشور داريم مي‌لرزيم و مهمتر از لرزش زمين لرزش قلب‌هاي ما است چون نمي‌دانيم که واقعاً دولت چقدر آماده است، آن چيزي که مي‌بينيم آيا افکار عمومي را قانع مي‌کند يا نه؟ و حضرتعالي در حادثه سانچي فرموديد که نماينده‌اي را اعزام کرده‌اند که با آنها ملاقات بکنم بخشي از منتقدين حضرتعالي اتفاقاً در قضيه زلزله مي‌گويند که چرا آقاي روحاني با حلقه محافظان فراوان در اتومبيل ضدگلوله بين مردم کرمانشاه رفت مگر قرار است آنجا چه اتفاقي بيفتد؟ گفت: حوادث تلخ و شيرين هميشه در کشور داريم حالا شما حوادث تلخ را رديف کرده‌ايد البته زلزله يکي از مسائل بسيار مهم ما است. در حادثه زلزله کرمانشاه چون 7.3 ريشتر بود بسيار کم‌سابقه بود و خداوند کمک کرد که قبل از زلزله يک پيش‌لرزه آمد و همان باعث شد که بسياري از مردم از خانه‌هايشان خارج شوند و تلفات ما خيلي بالاتر بود. البته همان‌هايي که ما از دست داديم بيش از 600 نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

وي با بيان اينکه در زلزله کرمانشاه کار خوبي صورت گرفت و اين به اين معني نيست که کار ما بي‌نقص است، اظهار داشت: من همان دقايق اول با وزير کشور صحبت کردم و کميته‌اي براي رسيدگي به اين مسأله تشکيل شد و بلافاصله همان شب تيمي به کرمانشاه اعزام شدند همه مقامات مسئول کرمانشاه فعال شدند، بخش امداد کار بزرگي را انجام داد، 8717 نفر را نجات دادند که اينها مصدوم بودند و به بيمارستان منتقل شدند.

روحاني به حضور خود در روز بعد از زلزله اشاره کرد و اظهار داشت: وقتي به کرمانشاه رفتم بعضي از دوستان مي‌گفتند که شما چند روز ديگر برويد و حادثه تازه واقع شده است بي‌نظمي وجود دارد و حادثه در لب مرز اتفاق افتاده است، مسائل ناامني وجود دارد اما در عين حال من صبح فرداي آن روز گفتم که وزير کشور و وزير بهداشت ما به کرمانشاه بروند و من هم روز بعد از آن به کرمانشاه رفتم.

وي ادامه داد: در کرمانشاه در سرپل ذهاب جايي مشخص شده بود که من از ماشين پياده شوم و آنجا براي مردم صحبت کنم در مسير که مي‌رفتيم جايي را ديدم که ساختماني فرو ريخته همان جا به راننده گفتم که نگه دارد و از ماشين پياده شدم البته مقداري هم سخت است معمولاً براي محافظين، من از ماشين پياده شدم و کنار ساختماني که فرو ريخته بود رفتم آنجا با مردم صحبت کردم نزديک ماشين بلندگو گذاشته بودند تا من صحبت کنم ديدم که بلندي وجود ندارد و من مسلط نيستم و جمعيت را نمي‌بينم گفتم بلندگو را بياوريد داخل ماشين و من داخل ماشين رفتم تا مسلط باشم تا با مردم صحبت کنم و صحبت کردم و بعد هم شورا را در کرمانشاه تشکيل داديم. به بيمارستان رفتم و به مجروحين سر زدم، بيمارستاني که 600 عمل جراحي را در طول مدتي کوتاه انجام داده بود و برخي از پزشکان و پرستاران از خستگي بيهوش شده بودند. 

*کانکس‌ها تحويل داده شده است

روحاني با بيان اينکه از همه نيروهاي امدادگر از هلال‌احمر، ارتش، سپاه و همه تشکر مي‌کنم، اظهار داشت: نواقصي هم ممکن است وجود داشته باشد و هنوز هم نگران عزيزانمان هستيم البته هم براي اسکان موقت و هم براي اسکان اضطراري در هر دو مرحله اقدامات خوبي صورت گرفت. کانکس‌ها تحويل داده شده است؛ بودجه لازم بلافاصله تخصيص داده شد هم بودجه کانکس‌ها، هم بودجه چادرها و هم اقدامات ديگر از جمله باز کردن راه‌ها.

رئيس‌جمهور خطاب به مجري با بيان اينکه شما سؤال مهمي مطرح کرديد و آن مسأله زلزله در ايران است، اظهار داشت: ايران کشوري است که روي خط زلزله واقع شده است از شمال کشور تا جنوب کشور گسل وجود دارد و شما در اين ايام مي‌بينيد که از شمال کشور تا جنوب کشور يک جايي لرزش داريم و زلزله داريم. در خود حادثه کرمانشاه صدها پس‌لرزه بعد از آن اتفاق افتاده معناي اين آن است که ما بايد کشور را و محل زندگي مردم را براي اين حوادث آماده کنيم تا خسارت ما کم بشود و عزيزان ما کمتر از دست بروند.

وي با اشاره به زمين‌لرزه کرمان اظهار داشت: آنجا هم زلزله تقريباً شديدي آمد اما تلفات بسيار کمتر بود. به دليل اينکه برخي از آن مناطق بازسازي شده بود و ساختمان‌ها آماده‌تر بود براي مقاومت. 

روحاني با بيان اينکه کشور را بايد براي اين کار آماده کنيم تصريح کرد: طرحي که از گذشته در دولت‌ها تصميم‌گيري شده بود براي اينکه ساختمان‌هايي که ساخته مي‌شود با مهندسي باشد که در برابر زلزله مقاوم باشد در برابر 7.4 و 7.5 ريشتر زلزله ايستادگي کند. جاهايي که به دقت پياده شده و نظارت شده است واقعاً ساختمان‌ها خوب توانسته‌اند مقاومت کنند.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه يکي از طرح‌هايي که در بودجه سال 97 پيش بيني شده که هم به موضوع مقاوم‌سازي ساختمان‌ها در برابر زلزله و هم به بحث اشتغال و هم به زندگي و رفاه مردم مربوط مي‌شود مسأله بافت‌هاي فرسوده است،  اظهار داشت: تصميم گرفته ايم در سراسر کشور اين کار آغاز شود البته اولين تصميم‌گيري براي بازآفريني شهرها و بافت‌هاي فرسوده از سال 93 در دولت يازدهم شروع شد و در اين زمينه مقرراتي وضع و جلسات متعددي تشکيل و محله‌هايي در سراسر کشور تعيين شد که شرايط بافت فرسوده دارند لذا در ماه‌هاي پيش رو و سال‌ آينده مردم شاهد يک تلاش مضاعف در اين زمينه خواهند بود.

روحاني اضافه کرد: براي همين منظور در بودجه نيز پيش‌بيني شده تقريباً در محله‌هايي که بافت فرسوده وجود دارد آنجايي که مي‌توانيم زمين را اختصاص دهيم يا زمين دولتي يا شهرداري و يا مربوط به نهادهاي عمومي ، زمين مجاني براي احداث ساختمان در اختيار توسعه‌گرها قرار مي‌دهيم و افرادي که در بافت‌هاي فرسوده هستند را به طور مجاني به اين ساختمان‌ها منتقل مي‌کنيم، هر کسي صد متر ساختمان دارد، هر متر ساختماني 1.2 در ساختمان جديد شرايط مسکوني را بدون پرداخت هزينه فراهم مي‌کنيم،. يعني مردم به صورت مجاني داخل ساختمان مي شوند و ساختمان‌هاي قديمي آنها تخريب مي‌شود و تبديل به پارک و فضاي لازم براي زندگي مردم مي شود. اين ساختماني که مي‌سازد معادل اين، يک ساختمان ديگر هم در همان زميني که در اختيارش مي‌گذاريم، مي‌سازد که در سايه آن ساختمان معادلش خرج خودش را در مي‌آورد و به سود هم مي‌رسد در ساختمان معادل که خالي است ما تسهيلاتي را در اختيار مي‌گذاريم يعني تضمين مي‌کنيم که اين ساختمان سريع به فروش برسد و تسهيلات ارزان‌قيمت در اختيار افراد قرار مي‌دهيم تا اينکه به خانه‌اولي‌ها يا هر کسي که خانه مي‌خواهد به زندگي‌شان برسند.

رييس جمهور خاطرنشان کرد: طرح بافت هاي فرسوده يک طرح بسيار خوبي است براي اين کار ما از بانک‌ها و صندوق توسعه و بودجه دولت استفاده مي‌کنيم و اين سه مورد براي بافت فرسوده در کنار هم قرار مي‌گيرد و ان شاء الله اولين کلنگ آن در دهه فجر و در بهمن‌ماه و در تهران و در برخي از شهرستان‌ها زده مي‌شود و سال ديگر به سرعت اينکار را ادامه مي‌دهيم. اين يک اقدام بسيار مبارکي هم براي مقاوم‌سازي هم براي رفاه مرم و هم براي اشتغال است يعني در بخش ساختمان يک اشتغال خوبي آغاز مي‌شود.

روحاني در پاسخ به انتقاد مجري مبني بر اينکه شما مي‌فرماييد که در مناطق زلزله‌زده رفتم مردم و ساختمان‌ها را ديدم چرا عکس و فيلمي از آن منتشر نشده، بيان داشت: اگر منتشر نشده بايد منتشر شود چون قاعدتا در آنجا هم خبرنگار و هم عکاس بود. بخش خبري رياست جمهوري بايد منتشر کند.

رشيدپور نيز در همين زمينه گفت که من از عوامل رياست جمهوري مي‌خواهم اگر چنين فيلم‌هايي دارند به ما دهند و ما هم اين صبح در برنامه حالا خورشيد پخش مي‌کنيم.

روحاني نيز در ادامه گفت: ما در جمعيت پياده شديم و با مردم حرف زديم. دوربين فيلمبرداري و عکسبرداري آنجا بوده و حتما حرفم پخش مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سؤال که احساس برخي منتقدان اين است که همين تحريک در مورد ساخت ساختمان مي‌فرماييد، پيوست فرهنگي ندارد عليرغم اينکه يک نوسازي است يک بافت قديمي را از پيوست قديمي‌اش جدا مي‌کند. اين همان مسکن مهر است و اتفاق خاصي قرار نيست بيفتد، خاطرنشان کرد: نه ببينيد مسکن مهر بيرون شهر ساخته شده امکانات خدمات‌رساني ندارد يعني آنجا نه آب، نه برق، نه مدرسه،‌نه کلانتري، نه اتوبوس و نه جاده است. الان مسکن مهر در دولت يازدهم يک بخش بزرگي از امکانات و تلاش‌هاي وزارت راه و شهرسازي را براي همين تکميل کردن مسکن مهر و برق‌رساني، آب‌رساني و جاده‌رساني بود نه فاضلاب دارد نه جاده‌رساني دارد. اينکه يک قوطي درست کنيم به نام مسکن اينکه نمي‌شود مسکن. اين مي‌شود يک سرپناه موقت.

روحاني در مورد بافت فرسوده اظهار داشت: در بافت فرسوده اينگونه نيست بلکه محله‌اي است که مردم در آنجا زندگي مي‌کردند. آنجا مدرسه، مسجد، بهداري و امکانات بيمارستاني دارد و ما فقط خانه‌هايي که در کوچه‌هاي باريک قرار گرفته بودند و خدمات‌رساني به آنها مشکل بود و خداي ناکرده اگر آتش‌سوزي بود ماشين‌هاي آتش‌نشاني نمي‌توانست آنجا برسد و اگر کسي مريض شود نمي‌تواند آمبولانس به آنجا برسد ما آن خانه‌‌ها را تخريب مي‌کنيم و شرايط ساختماني جديد و مسکن جديدي در اختيار آنها مي‌گذاريم. از لحاظ فرهنگي و محله‌اي نمي‌گذاريم شرايطش به هم مي‌خورد. مقررات بسيار مفصلي در اين زمينه هست و وجود دارد و مي‌توانند آنها را منتشر کنند تا مردم مطلع شوند. اين نکات در نظر گرفته شده است.

*تقريبا تا پايان امسال پرونده مسکن مهر بسته مي‌شود

رئيس‌جمهور در مورد اينکه اگر امکاناتي در مسکن مهر وجود ندارد پس چرا آنجا را ساخته‌ايم بيان داشت: اين کاري است که شروع شده است. دولت بعدي متعهد است اين خدمات را انجام دهد. تقريبا تا پايان امسال پرونده مسکن مهر بسته مي‌شود و خانه‌ها تحويل داده مي‌شود و برق‌رساني شده است، جاده‌ها احداث شده، شرايط خدماتي ايجاد شده حتما ما متعهد هستيم. به هر حال ساختماني به مردم واگذار شده است. مردم نيازمند هستند به خدمات حتما اين کار انجام خواهد گرفت هر مقداري که تا امروز انجام شده است و هر چه لازم باشد جزو تعهدات دولت است ولو اينکه اشکالاتي اين طرح دارد ولي ما متعهد هستيم اين خدمات را به مردم ارائه دهيم.

وي در پاسخ به اين سؤال که در انتخابات قول داديد که مردم نگران قيمت ارز نباشند و الان مي‌دانيد که دلار قيمتش چند است و اين بالا رفتن قيمت نرخ ارز چه اضطرابي بين مردم به وجود مي‌آورد، تصريح کرد: بله وعده دولت به مردم اين است که ارز مورد نياز کشور را تامين کند. ما خوشبختانه درآمد ارزي‌مان خيلي بيشتر از مخارج ارزي‌مان است. اگر به طور حدودي بگويم در سال 96 و تا پايان سال حدود 90 ميليارد دلار درآمد  خواهيم داشت. از نفت و غيرنفت.

روحاني ادامه داد: الان صادرات غيرنفتي ما بالاي 30 ميليارد است نفت ما هم بالاي اين رقم است. بنابراين تا پايان سال درآمد مجموع درآمد کشور چيزي حدود 90 ميليارد دلار خواهد بود و مخارج کشور اعم از واردات قانوني حتي قاچاق را هم که حساب کنيم و خدمات را که حساب کنيم همه روي هم مخارج ما حدود 70 تا75 ميليارد دلار خواهد بود. يعني درآمد ما بيش از مخارج ماست. حتي آن هزينه‌هايي که نبايد بشود. آنهايي که ما بايد با آنها مقابله کنيم. مثل قاچاق که بايد با آن مقابله کنيم ولي متاسفانه هنوز وجود دارد. همه تلاش‌ها بر اين است که روز به روز قاچاق کم شود. ما قاچاق را از 20 ميليارد به 12 ميليارد رسانديم ولي 12 ميليارد خيلي زياد است. قاچاق يک ميلياردش هم زياد است چه برسد به 12 ميليارد.

رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سؤال که آيا عزم جدي براي مبارزه با قاچاق است و رئيس دولت مي‌گويد با قاچاق بايد مبارزه کنيم پس چگونه بايد مبارزه کنيم،‌خاطرنشان کرد:‌ هميشه بايد مبارزه کنيم.براي مبارزه با انواع قاچاق‌ها و فسادها ما بايد اقدامات متنوعي را انجام دهيم. البته اين قاچاق که گفته مي‌شود يک بخشي‌اش يک کسي بگويد اين قاچاق نيست. بعضي از اين موارد موردهايي است که شايد مسافري حمل مي‌کند يا از مناطق آزاد. به هر حال بايد با قاچاق مبارزه شود. اينکه مي‌گوييم بايد مبارزه شود همين که در 4 سال توانسته‌ايم 20 ميليارد را بکنيم 12 ميليارد بنابراين اقدامات خوبي انجام گرفته است. نمي‌خواهم بگويم اين موفقيت صد در صد بوده است اما موفقيت نسبي خوبي بوده است. ما اين راه را بايد ادامه دهيم تا جلوي قاچاق را بگيريم.

روحاني اضافه کرد: بحث شما بحث ارز بود. در کل مردم بايد بدانند که درآمد ارزي کشور از کل مخارج ارزي کشور به مراتب بيشتر است و سال آينده درآمد ارزي ما از امسال انشاالله بيشتر خواهد شد.

وي در پاسخ به اين سؤال که علي‌برکة الله ولي چرا دلار 4 هزار و 750 تومان است، تصريح کرد: اولا دلار 4 هزارو 750 تومان نيست حالا وسط اين دعوا شما نرخ تعيين نکنيد. خيلي پايين‌تر از اين‌ها است. همين امروز هم پايين‌تر بوده است باز هم بايد پايين‌تر بيايد.اين کاري است که بايد بانک مرکزي انجام دهد. ما يک اشکالاتي در کشور داريم براي توزيع مسئله دلار. هيچ کجاي دنيا شما پيدا نمي‌کنيد که مردم بروند در خيابان اسکناس بگيرند. هزينه‌ها و نيازمندي‌هاي کشور از طريق سيستم بانکي معمولا انجام مي‌گيرد کسي اسکناس دست نمي‌گيرد. حتي در ايران هم با کارت‌هايي که مردم دارند کمتر پول نقد در جيب‌شان مي‌گذارند با کارتي که هست خريد مي‌کنند.

*اشکالاتي از زمان تحريم باقي مانده مثل ارتباط ما با بانک‌هاي منطقه و جهان

روحاني افزود: ما اشکالاتي از زمان تحريم داريم و اين اشکالات برخي از بين رفته و برخي باقي مانده است از جمله مواردي که هنوز باقي مانده است مسئله ارتباط ما با بانک‌هاي منطقه و جهان است که اين ارتباط هنوز به مرحله ايده‌ال نرسيده است. خود اينکه ما اسکناس مي‌خواهيم در جامعه تقسيم کنيم هميشه بانک مرکزي در زحمت است اما در عين حال ما به مردم به صراحت مي‌گوييم کليه نيازمندي‌هاي کشور اعم از آنچه در واردات نياز است و آنچه صادرکنندگان نياز دارند و آنچه براي خدمات نياز است دولت قطعا تامين خواهد کرد و نرخ ارز و نوساناتش بلندمدت نخواهد بود. ما هميشه نوساناتي داشته‌ايم. اين نوسانات بايد تمام شود و مقامات بانک مرکزي دارند در اين زمينه تلاش مي‌کنند و اين بلندمدت نخواهد بود.

رئيس‌جمهور ضمن تاکيد بر اينکه کمبود منابع ارزي در کشور نداريم، خاطرنشان کرد: حتما کمبود منابع ارزي نداريم. وضع منابع ارزي ما امروز خوب است و در آينده هم وضع منابع ما بهتر خواهد شد.

روحاني در پاسخ به اين سؤال که مي‌گويند دولت براي جبران کسري بودجه انتهاي سال دلار را يک مقداري بالا مي‌برد، کسر بودجه‌اش که تامين شد دلار را به سر جايش مي‌آورد، گفت: حتما اينجوري نيست. يعني دولت هيچ وقت به نفعش نيست که دلار را بالا ببرد در بازار براي اينکه مخارجش را تامين کند. ما پيش‌بيني‌هاي بودجه‌اي مان از اول سال روشن است. يک پيش‌بيني مي‌کنيم براي حدود قيمت ارز، براي مقدار فروش نفت،‌ براي صادرات و واردات‌مان و بر آن مبنا طراحي مي‌کنيم.

*دولت هيچ گاه دنبال افزايش نرخ ارز براي تامين کسري بودجه خودش نيست

وي ادامه داد: من به مردم به صراحت مي‌گويم که دولت هيچ گاه دنبال افزايش نرخ ارز براي تامين کسري بودجه خودش نيست. حتما اين طور است. همواره من در دولت و يا با مقامات مسئول بر اين تاکيد داشتم به دليل اينکه نوسانات اثرات بسيار ناپسندي را در زندگي مردم و اقتصاد کشور مي‌گذارد. اصلا اساس برنامه ما و قولي که به مردم داده‌ايم از اول دولت دوازدهم امنيت،‌ آرامش، آزادي و پيشرفت بوده است؛ ما پاي اين قولي که در انتخابات به مردم داده‌ايم ايستاده‌ايم. يکي از آن مسائل آرامش است. ما مي‌خواهيم جامعه آرام باشد ما مي‌خواهيم زندگي مردم زندگي راحتي باشد، ما نمي‌خواهيم در کشور ناامني باشد، اعتراض اشکال ندارد؛ انتقاد هم اشکالي ندارد. حتي در خيابان آدم بيايد در چارچوب قانون تظاهرات کند، اشکالي ندارد اما آن چيزي که مردم را نگران مي‌کند ناامني است. آن چيز که مردم را نگران مي‌کند تنش‌هاي بي‌مورد در جامعه است هم در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعي و ساير مسائل.

روحاني افزود: ما دل‌مان مي‌خواهد کشوري امن داشته باشيم. الحمدالله کشور اينچنين است. کشور ما در بين کشورهاي منطقه آرام‌ترين کشور است. آرامش در کشور وجود داشته. نوسانات جزئي ممکن است در برخي مسائل و در مقطعي به وجود آيد و تمام شود. يک وقت ممکن است آنفولانزايي بيايد يک مسئله‌اي را براي دام ما ايجاد کند يک روز ممکن است يک مسئله‌اي پيش بيايد و نوساناتي ايجاد کند اما هدف ما آرامش مردم، امنيت مردم، آزادي بيشتر به مردم است به همين دليل به مردم مي‌گوييم فضا بايد روز به روز آزادتر باشد تا مردم بتوانند خلاقيت بيشتر داشته باشند. اساسا قرآن مجيد هدف والا براي همه عبادات و دستورات الهي را انجام دهيم براي شکوفايي و اين شکوفايي در يک فضاي آرام وآزاد و امن در کشور ما امکان پذير است. اين هدف مهم ماست. قطعا اينچنين نيست که دولت بخواهد ارز را گران کند براي تامين بودجه‌اش.

روحاني در پاسخ به اين سؤال که آيا خيال‌مان بابت دلار راحت باشد، بيان داشت: بله.

رئيس‌جمهور در مورد وضعيت آلودگي هواي خوزستان و اينکه تا کي بايد به اين مردم اين منطقه بگوييم صبر کنيد، خاطرنشان کرد: مشکلي که شما اشاره مي‌کنيد يک مشکل واقعي و مهمي است براي مردم ما، اهواز و خوزستان که اشاره کرديد به خاطر گردوغبار، تهران و برخي از کلانشهرها به خاطر دود و دم و آلودگي هوا؛ هر دوي اينها به معناي آن است که همان طور که زلزله‌ به ما هشدار مي‌دهد و به ما مي‌گويد ساختمان‌ها را مقاوم کنيد و مي‌گويد براي شرايط 7 ريشتر خودتان را آماده کنيد آلودگي‌ها هم به ما اعلام مي‌کند به محيط زيست‌تان برسيد. ما نمي‌توانيم محيط زيست را رها کنيم. نمي‌شود آلودگي هوا هر روز مدارس را تعطيل کند. سلامت مردم را تهديد کند يا در اهواز که من هيچ وقت  محبت مردم آنجا را در ايام انتخابات يادم نمي‌رود و خاطرات فراموش ناشدني از بسياري از استان‌ها دارم که يکي از آنها خوزستان است ما از سال گذشته شروع کرديم براي اينکه بتوانيم منشاء گردوغبار داخلي را شروع به مهار کردن کنيم. البته من اين نکته را به مردم بگويم که برخي از مسائل حتما زمانبر است. يعني ما نمي‌توانيم صدها هزار هکتار را در عرض چند ماه نهال کاري و درختکاري کنيم يا تالابي که خشک شده به فوريت به آن آب برسانيم. حتما اينها زمانبر است. البته اين کار را آغاز و شروع کرده‌ايم.

*ريزگردها گاهي از داخل و برخي وقت‌ها هم از کشورهاي همجوار است

وي افزود: البته ريزگردها گاهي از داخل است که ما بايد حل کنيم  و برخي وقت‌ها هم از کشورهاي همجوار عراق،‌کويت و عربستان است. ريزگردها از آنجا مي‌آيد. حالا آنها اقدامات سياست خارجه ومنطقه‌اي است وهمکاري دولت‌هاست که فضاي خودش را دارد اما آنچه مربوط به اهواز است يک منشا آلودگي مربوط به جنوب شرق اهواز که پارسال من آنجا را بازديد کردم، است. نهال‌کاري را از پارسال در آنجا آغاز کرديم. تاکنون 5 هزار هکتار نهال‌کاري شده است در همين منطقه. تا پايان امسال 30هزار هکتار ديگر نهال کاري خواهد شد. ما يک کانال بسيار معظمي را از رود کارون شروع کرديم. براي اينکه آب را از کارون به اين منطقه برسانيم. فردا يا پس فردا آب به طور کامل به اين منطقه مي‌رسد. امروز هم وزير جهاد کشاورزي و هم معاون محيط زيست را من به هر دو دستور دادم به اين منطقه بروند و اين آب امروز فردا به اين دشت مي‌رسد.

روحاني با تاکيد بر اينکه دبي آب اين کانال 20 متر مکعب در ثانيه است، اظهار داشت: با اين کانالي که 47 کيلومتر است اين منطقه بخشي‌اش مرطوب مي‌شود براي اينکه گردوغبار بلند نشود و هم نهال‌کاري مي‌شود و تا پايان سال انشاالله 30 هزار هکتار ديگر نهال‌کاري صورت مي‌گيرد. اينها زمان مي‌برد اما اينکار را بايد شروع کنيم. ما نمي‌توانيم به خاطر اينکه امروز با معضلي روبرو هستيم اين معضل را رها کنيم ولو اينکه ممکن است 5 يا 10 سال زمان ببرد. هر زمان شروع کنيم اين زمان دير است.

رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سؤال که اين معضل از 7 يا 8 سال گذشته است و فکر نمي‌کنيد دير کرده‌ايم براي رفع اين مشکل، اظهار داشت:  اين معضلات برخي‌اش بايد زودتر شروع مي‌کرديم نه اينکه هيچ کاري نشده است. اقداماتي در دولت‌هاي گذشته انجام شده است و در اين دولت هم انجام مي‌گيرد منتها يک بودجه عظيمي مي‌خواهد. حتما پول مي‌خواهد. محيط زيست حتما برايش نياز به پول داريم. براي رفع مشکل ريزگرد نياز به پول، سياست خارجي، همکاري کشورهاي خارجه و آب و مالچ‌پاشي داريد. هم پارسال هم امسال انجادم داديم که تقريبا امسال 5 هزار هکتار ازمنطقه که شن‌هاي روان دارد مالچ‌پاشي مي‌شود و در سال آينده ادامه دارد.

*در بودجه 97 يکي از مواردي که ذکر کرديم بودجه مبارزه با ريزگردهاست

وي تصريح کرد: در بعضي جاها بايد مالچ‌پاشي کنيم بعضي جاها نهال‌کاري و بعضي جاها زمين را مرطوب کنيم. ما مي‌خواهيم به اين اقدامات سرعت ببخشيم لذا در بودجه سال 97 يکي از مواردي که ذکر کرديم بودجه براي مبارزه با ريزگردهاست.

روحاني در مورد اين شايعه که بودجه مبارزه با ريزدگردها از لايحه بودجه حذف شده است، تصريح کرد: نمي‌توانم بگويم حذف شده است به دليل اينکه ما بودجه‌اي که داده‌ايم در کميسيون تلفيق اقداماتش انجام گرفته است و اين بودجه بايد به صحن علني مجلس برود. برخي موارد است که بايد ما يک اقدامات ديگري انجام دهيم و بايد از صندوق استفاده کنيم که ما به هر قيمتي تامين کنيم. البته من چنين خبري ندارم که حذف شده باشد ولي بر فرض که اگر اين خبر درست باشد من به عنوان رئيس‌جمهور به مردم قول مي‌دهم که اين طرح را به هر قيمتي که باشد، در سال آينده ادامه خواهيم داد، البته مجلس هم هميشه با ما همکاري داشته است و خود مجلس هم به اين مسئله توجه دارد.

روحاني در مورد رفع مشکل سپرده‌گذاران مؤسسات اعتباري نيز تصريح کرد: برخي از اين صندوق‌هاي اعتباري بي‌مجوز بودند و شروع به کار کردند و مربوط به امروز نيستند و از دهه 80 اين صندوق‌ها شروع به کار کردند حالا يا با مجوز يا بي‌مجوز. من وارد اين موضوعات نمي‌شوم. يک نکته‌اي ازمردم خواهش مي‌کنم هر بانکي يا هر صندوقي اگر خلاف متعارف به مردم قول سود داد بدانند اينجا خطري است. يعني اگر کسي صدا زد به مردم که آقا من سود بالاتري مي‌دهم احساس خطر، شک و ترديد کند.

رئيس‌جمهور افزود: وقتي سود زياد مي‌دهد بعد مي‌خواهد چگونه تامين کند. اينها براي اينکه پول را جذب کنند قول سود بالا برخلاف مقررات داده‌اند. نمي‌خواهم بگويم مردم تقصير دارند ولي مي‌خواهم به مردم بگويم از امروز حواس‌شان جمع باشد. ما رسيديم به مشکل. مشکلي که براي مردم ايجاد کرده بودند. يک راه اين بود که بگوييم به ما ربطي ندارد. صندوق اعتباري غيرمجاز بوده و مردم رفته‌اند. اين کار را که نمي‌توانستيم بکنيم. به هر حال مردم به يک دليل به آن صندوق اعتماد کرده‌اند. دولت بايد اين مشکل را حل کند. وقتي مي‌گوييم دولت حل کند يعني از جيب مردم حل کند. يادمان نرود دولت پولي ندارد تمام پول دولت متعلق به مردم است. وقتي ما مي‌گوييم يک صندوقي که ورشکست شده است و دولت بيايد پولش را بدهد يعني از مردم بدهد. يعني بابت ورشکستي يک صندوق همه بيايند مشارکت کنند و پول دهد. چون ممکن است اموال آن صندوق تکافوي بدهي‌اش را نکند. خب کي بايد اين را جبران کند؟

رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه تاکنون براي رفع مشکل سپرده‌گذاران بانک مرکزي 11 هزار ميليارد پول گذاشته است، افزود: بانک مرکزي 11 ميليارد پول گذاشته براي اينکه اين 98 درصدي که ما گفتيم مشکلات‌شان حل و فصل شود. حالا ممکن است آن 98 درصد هم صد در صد راضي نباشند. من کاري به آن ندارم اما طبق معيارهايي که بوده است بنا بوده اين 98 درصد تسويه حساب شوند يعني اصل پولشان را بگيرند و بر مبناي يک سود متعادل و عادلانه نيز محاسبه کنند. ممکن است قبلا سود بيشتري گرفته باشند. خود به خود اين کم مي‌شود از پول‌شان و اين کار انجام گرفته است يعني 11 و نيم هزار ميليارد بانک مرکزي پول گذاشته است. اين فشار زيادي بر دولت است. بقيه‌اش را هم داريم دنبال مي‌کنيم. رؤساي سه قوه نمايندگاني از چند ماه پيش مشخص کردند که همه تلاش خودشان رامداوم بگذارند تا اين معضل را حل کنيم. از قوه قضائيه، مجريه و مقننه جلسات زيادي داشتند براي اينکه سريع‌تر مسائل دادگاهي حل شود و اموال اينها محاسبه شود و ببينيم کمبود اموال آنها چه بودهاست. به هر حال ما مشکل مردم را حل خواهيم کرد.

*به بانک مرکزي کتبا دستور دادم که مجوز هيچ بانک خصوصي جديدي را صادر نکنند

وي با تاکيد بر اينکه دولت يعني مردم، اظهار داشت: دولت يا پول ماليات يا پول نفت مردم است. عمده بودجه و پول ما يا از نفت يا از ماليات است و بقيه مواردي که داريم خيلي بالا نيست. اينکه ما در بودجه هم مي‌گوييم شفاف است و مردم بدانند براي اين است که پول براي مردم است. مال ما نيست. يعني مال دولت نيست که بگويد هر جور مي‌خواهم خرج کنم. اينکه ما بودجه را به مجلس مي‌دهيم تا نمايندگان ملت هم آن را تصويب کنند به اين دليل است که اين مال مردم است. آنها هم بايد نظر دهند. شوراي نگهبان هم بايد نظر بدهد و بعد بشود بودجه سال آينده و ما برويم آن را اجرا و پياده کنيم. بنابراين من مي‌خواهم به مردم بگويم اولا اين مسئله تمام شده است ما ديگر مؤسسه مالي غيرمجاز نداريم. من از مدت‌ها پيش به بانک مرکزي کتبا دستور دادم که مجوز هيچ بانک خصوصي جديدي را صادر نکنند. چون ما براي محاسباتي که داريم انجام مي‌دهيم و الان نيز بسياري از شرکت‌ها و مؤسسات دنبال گرفتن مجوز بانک هستند و ما مجوز نداده‌ايم به اين دليل که اين جور مجوزهاي بي‌حساب مشکلات درست مي‌کند. گرچه بسياري از اين مؤسسات حتي مجوز هم نداشتند.

روحاني ادامه داد: بنابراين ما تلاش‌مان را در اين زمينه انجام داديم و ان‌شاالله انجام مي‌دهيم و مردم بدانند اگر ته دلشان هنوز فکر مي‌کنند آنها طلبکار هستند يک افرادي آمدند سر مردم کلاه گذاشتند مردم را دعوت کردند با سودهاي واهي و فراوان پول مردم را جذب کردند واين مشکل را ايجاد کردند. تلاش بسياري زيادي دولت يازدهم،دوازدهم، قوه مقننه و قوه قضائيه انجام دادند تا امروز به اينجا رسيدند ادامه مي‌‌دهيم تا اين مشکل شود.

روحاني در پاسخ به اين سؤال که آيا آنهايي که الان در خيابان مقابل مؤسسات اعتباري اعتراضشان را بيان مي‌کنند، با نقل شما بايد آرام باشند چون دولت پولشان را پرداخت مي‌کند، اظهار داشت: من حتماً مي‌خواهم به مردم قول بدهم که اينجور نيست که دولت به فکر آنها نباشد و دولت به ياد آنها نباشد و بخواهند به خيابان بيايند و بگويند که ما را فراموش نکنيد. حتماً ما آنها را فراموش نمي‌کنيم همان‌طور که تا حالا قدم‌هايي که برداشته‌ايم برمبناي اين نبوده که مردم اعتراض کرده‌ اند البته مردم حق دارند اعتراض کنند اشکالي ندارد اين وظيفه ما بوده که حادثه‌اي که رخ داده بتوانيم آن را حل کنيم و معضل آنها را رد کنيم. 

وي با بيان اينکه ميليون‌ها خانواده گرفتار بودند و يک نفر دو نفر نبودند اظهار داشت: مي‌توانيم بگوييم که تقريباً 98 درصد آنها در حد امکانات دولت حل شده است و بقيه را هم ما دنبال خواهيم کرد من مي‌خواهم به مردم قول دهم که ما اين مسأله را فراموش نمي‌کنيم و دنبال خواهيم کرد و همانطور که عرض کردم نمايندگان سه قوه به طور دائم جلسه دارند که اين موضوع را حل و فصل کنند.

در ادامه مجري گفت: به فرمايش حضرتعالي چون دولت و ملت يکسان هستند مردم پناهي جز دولتي که خودش مي‌گويد از ملت هستم ندارند بالاخره يا بايد دولت پولشان را بدهد يا از قوه قضاييه پيگيري کنند.

رئيس جمهور اظهار داشت: اشکال ندارد قوه قضاييه يا دولت و مجلس همه با هم به عنوان مسئول مردم هستيم و احساس مسئوليت مي‌کنيم.

وي ادامه داد: علت اينکه تاکنون اين همه تلاش شده و اين همه پول گذاشته‌ايم براي همين بوده است اگر احساس مسئوليت نمي‌کرديم مي‌نشستيم و مي‌گفتيم به مؤسسه‌اي پول داده‌ايد برويد از خودش بگيريد. به هر حال ما بايد مشکل مردم را حل کنيم و اين کاملاً درست است. دولت به عنوان نماينده مردم است و مجلس هم به عنوان نماينده مردم است، قوه قضاييه هم براي اجراي عدالت است و همه بايد دست به دست هم دهيم.

روحاني در پاسخ به اين سؤال که در شهرهاي بزرگ نمي‌توانيم نفس بکشيم و تا کي بايد از مردم خواهش کنيم که ماشين‌هايتان را بيرون نياوريد يا بچه‌هايتان را مدرسه نفرستيد چون مدرسه تعطيل است. واقعاً بحران آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ قابل حل نيست و آيا از پس ‌آلودگي هوا در ايران برنمي‌آييم، اظهار داشت: حتماً بايد از پس آن بربياييم و حتماً اقداماتي در اين زمينه شروع شده است اولين مسأله اين بود که ما بنزين و گازوئيلي که در اختيار مردم قرار مي‌دهيم مخصوصاً در شهرهاي بزرگ که آلودگي بيشتر است آن را به استاندارد برسانيم.

وي با بيان اينکه در اين زمينه قدم‌هاي بزرگي برداشته شد‌ه‌ايم، افزود: خدماتي که وزارت نفت در اين زمينه انجام داده گازوئيل ما با گذشته بسيار متفاوت است و بنزين ما در شهرهاي بزرگ البته همه شهرهاي ما استاندارد يورو 4 نيست ولي تلاش ما اين است که اين کار را انجام دهيم. در پالايشگاه جديدي هم که انشاءالله ادامه پيدا مي‌کند در ستاره خليج‌فارس باز برمبناي همين استاندارد بنزين توليد خواهد شد و در اختيار مردم قرار مي‌گيرد.

رئيس جمهور افزايش حمل‌ونقل عمومي را مورد تأکيد قرار داد و تصريح کرد: بايد با افزايش حمل‌ونقل عمومي براي مردم آنها ماشين‌هايشان را بيرون نياورند براي اين کار بايد به مترو کمک کنيم و همچنين به اتوبوسراني در شهرهاي بزرگ کمک کنيم، اقدام سوم اين است که آلوده‌کننده‌ها را برچينيم، ماشين‌ها و موتورسيکلت‌هايي که آلودگي درست مي‌کنند را برچينيم. الان در تهران ما در روز آلودگي مي‌بينيم فکر مي‌کنيم شب که بخوابيم تا صبح هوا بهتر مي‌شود، صبح که بلند مي‌شويم مي‌بينيم که هوا بدتر است. براي اينکه از شب تا صبح کاميون‌ها در خيابان تردد مي‌کنند و آنها آلودگي‌شان گاهي بيشتر از ماشين‌هايي است که در روز تردد مي‌کنند. 

روحاني در پاسخ به اين اظهار مجري که همان اتوبوس‌هايي که شما مي‌گوييد مردم با آنها تردد کنند حالا آلاينده‌تر از بقيه هستند، اظهار داشت: آنها هم آلايندگي را ايجاد مي‌کنند براي اين کار ما يک طرحي داريم براي خودروهايي که فرسوده هستند در خصوص اين طرح طي روزهاي اخير چند جلسه خودم با بخش خصوصي داشته‌ام هم براي بافت فرسوده، هم براي صادرات غيرنفتي و هم اينکه در زمينه خودرو با خودروسازها و وزرا جلسه‌اي را تشکيل داديم ما تلاش مي‌کنيم در سال آينده براي جايگزين کردن خودروي جديد به جاي خودروهاي فرسوده در سراسر کشور انجام دهيم، با روند فعلي که انجام مي‌‌گيرد ما هميشه عقب هستيم يعني آن مقداري که ما تبديل به ناوگان نو مي‌کنيم دو مرتبه آنها فرسوده مي‌شوند و فرسوده هميشه بر ما سبقت مي‌گيرد بر آن بخش نويي که ما وارد ناوگان مي‌کنيم.

رئيس جمهور با بيان اينکه ما به زودي کاري را شروع خواهيم کرد و اعلام خواهد شد اظهار داشت: سه سال آينده اميد ما اين است که کل اين کاميون‌ها و اتوبوس‌هاي فرسوده همه را در کشور جمع کنيم با تسهيلاتي که در خدمت مالکان اينها يا رانندگان اين خودروها قرار مي‌گيرد.

وي در پاسخ به اين سؤال که آيا محصولات داخلي را جايگزين خواهيد کرد، اظهار داشت: کارخانه‌هاي داخلي همه تلاش خواهند کرد الان همه کارخانه‌هاي دولتي، نيمه‌دولتي و خصوصي همه آنها را خواسته‌ايم که تلاش خود را مضاعف کنند براي اينکه ما بتوانيم در سال 70 هزار کاميون را جايگزين کنيم البته اين کار الان در امکان ما نيست. تقريباً حدود 230 تا 240 هزار کاميون فرسوده داريم و بايد طي سه سال تلاش خود را انجام دهيم و مي‌دانيد که موتورهاي اين کاميون‌ها از خارج وارد مي‌شوند، اتاق و بدنه آن در داخل توليد مي‌شود هم بايد توليد داخلي را افزايش دهيم و هم اينکه واردات موتور را افزايش دهيم براي اينکه بتوانيم جايگزين کنيم، هم بايد تسهيلاتي با قيمت ارزان بدهيم که آنها خودشان داوطلب شوند.

وي ادامه داد: طرحي که ما داريم به اعتقاد من خود مردم به سرعت داوطلب آن خواهند شد براي اينکه ماشين فرسوده خود را تحويل دهند، کليد به کليد هم است يعني وقتي کاميون خود را تحويل مي‌دهد کاميون نو را تحويل خواهد گرفت. وزارت نفت ما متعهد خواهد بود که بخش ارزي اين طرح را به عهده بگيرد به خاطر پولي که در سايه صرفه‌جويي ايجاد شود. الان کاميون فرسوده ممکن است در صد کيلومتر حدود 50 تا 60 ليتر گازوئيل مصرف مي‌کند اگر اين به يک کاميون نو تبديل شود با استاندارد امروز جهاني مصرف اين نصف مي‌شود و به 30 ليتر مي‌رسد بنابراين ما مي‌توانيم 30 ليتر را صادر کنيم بنابراين وزارت نفت از محل صرفه‌جويي با قانوني که در اختيار دارد بخش ارزي آن را تأمين مي‌کند و بخشي که در داخل کشور است تلاش خود را مضاعف کنند تا ما بتوانيم در يک زمان کوتاهي اين کار انجام شود.

وي ادامه داد: برنامه‌ريزي ما يک برنامه سه ساله است که بتوانيم در اين زمينه موفق شويم و اميدواريم بتوانيم اين کار را انجام دهيم. ما هر قدمي در اين زمينه برداريم به مردم اطلاع خواهيم داد. اين کار هم اشتغال درست مي‌کند حالا امشب فرصت نشد و من دوست داشتم راجع به اشتغال مقداري توضيح مي‌دادم، مسأله بافت فرسوده و نوسازي حمل‌ونقلما يک بخشي به اشتغال در سال آينده مي‌افزايد و طرح‌هاي ديگري هم داريم در فضاي مجازي که شما اشاره کرديد وزير ارتباطات در گزارش اخير خود به من مي‌گويد که در دو سال گذشته هر سال سالي صد هزار شغل موبايل‌محور است(باخنده) و در سايه فضاي مجازي مردم توانستند مشکل بيکاري‌شان را حل کنند.

رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال که اين را که به حساب دولت نمي‌گذاريد و مردم در فضاي مجازي خلاقيت به خرج داده‌اند اظهار داشت: اشکال ندارد ما بايد تلاش کنيم زيرساخت‌هاي آن را آماده کنيم. اينکه ما امسال در دهه فجر با بخش جديدي که در زيرساخت‌ها افتتاح خواهد شد تقريباً همه مردم در شهرهاي کشور از نسل سوم و چهارم مي‌توانند استفاده کنند تا اين زيرساخت‌ها ايجاد نشوند مردم که نمي‌توانند به اين شغل برسند. پس زيرساخت به عهده ما و بايد به مردم کمک کنيم تا اين فضا آزاد باشد به همين دليل هم وقتي برخي از شبکه‌هاي فضاي مجازي ما به دليل حوادث و اعتراضات اغتشاشاتي که در چند روز اتفاق افتاده بود به طور موقت تعطيل شد همه تلاشم را در اين زمينه گذاشتم که زودتر اين فضا باز شود.

روحاني در واکنش به اين اظهار مجري که گفت خيلي‌ها با شما شوخي کردند که قرار بود دستتان روي دکمه فيلتر نرود اما رفت تصريح کرد: خب براي چند روز رفت. برخي از ما به دنبال اين بهانه بوديم که بعضي از شبکه‌ها را براي هميشه ببنديم اين چنين نيست. تلاش ما اين است که مردم در اين فضا بتوانند استفاده کنند البته بايد از فرهنگ، اخلاق و ايمان مردم هم به خوبي حراست کنيم. هم بايد به اين بُعد توجه داشته باشيم و هم بايد به کسب و کار مردم و فضاي شفاف اطلاعات که امشب نرسيديم راجع به شفاف‌سازي بودجه حرف بزنيم. 

وي در پاسخ به اين سؤال مجري چون راجع به فضاي مجازي با لبخند داريد پاسخ مي‌گوييد اين جسارت را به من مي‌دهد که بگويم ما يک تناقض‌هايي داريم که خوب است از زبان رئيس جمهورمان بشنويم. در فضايي که مثلاً يک شبکه اجتماعي رئيس جمهور دارد توئيت مي‌کند وزرا توئيت مي‌کنند و ديپلماسي رد و بدل مي‌کنند و بعد به روي جوان‌ها فيلتر است اين بامزه نيست، اظهار داشت: اشکال شما به نظر من اشکال واردي است البته در حد توان خودمان به عنوان دستگاه مجريه و رئيس جمهور همه تلاشمان را انجام داده‌ايم که اين فضا براي مردم فضاي بازتري باشد. برخي از اين شبکه‌ها شما مي‌دانيد که قبل از دولت يازدهم بسته شد و اين کليد را دولت يازدهم نتوانست باز کند حالا اميدواريم در دولت دوازدهم بتوانيم ولي مردم مستحضر باشند که براي اينکه اين فضا باقي بماند دولت يازدهم و دوازدهم خيلي زجر کشيد انشاءالله همه مسئولين با همکاري يکديگر هم اين آزادي را تضمين مي‌کنيم و هم نگراني مردم در زمينه اخلاق و فرهنگ، جامعه و نسل جوان ما مرتفع شود. 

روحاني در ادامه اين گفت‌وگو  اظهار داشت: به مردم در انتخابات دو وعده مهم دادم به جز 4 اصل امنيت، آرامش، آزادي و پيشرفت به مردم قول دادم که هم براي اشتغال تلاش مضاعف انجام بدهم و هم براي رفع فقر مطلق و من اين دو هدف مهم را در بودجه 97 آورده‌ام. در تبصره 14 براي رفع فقر مطلق بودجه گذاشته‌ام و در تبصره 18 براي اشتغال بودجه گذاشتم. از نمايندگان ملت مي‌‌خواهم که اين اهداف را که اهداف آنها هم است و اهداف ملت ما هم است محقق کنند با ياري که به دولت مي‌کنند در تصويب بودجه اميدوارم در صحن علني تا پايان اين بودجه ما بودجه‌اي را تحويل بگيريم که دولت و رئيس جمهور بتواند قولي که به مردم داده در زمينه فقر و اشتغال به آنها عمل کند و انشاءالله اين کار خواهد شد و من مي‌دانم که نمايندگان محترم به اندازه دولت يا بيش از دولت دلسوز مردم هستند و مي‌خواهند که اين مسائل حل شود ممکن است در شيوه‌ها نظرات متفاوتي داشته باشيم که با هم حل و فصل کنيم آرزوي من اين است که مردم آينده بهتري داشته باشند، مي‌خواهم به مردم قول دهم که شرايط کشور، شرايط اقتصادي، شرايط اجتماعي و فرهنگي اگر چه معضلاتي دارد و گرچه مردم هنوز به همه آرزوها و خواسته‌هاي خود نرسيده‌اند اما دولت قادر است به کمک مردم و ساير قوا و در سايه رهنمودهاي مقام معظم رهبري مشکلات را حل کند و انشاءالله قدم به قدم با هم مشکلات را حل خواهيم کرد و نمونه آن را انشاءالله مردم سال آينده در بافت فرسوده خواهند ديد و حمل‌ونقلي که مشکل دارد ماشين‌هاي فرسوده که مي‌بينند در سال آينده قدم جدي برداشته خواهد شد و همچنين براي اشتغال و فضاي مجازي برخواهيم داشت. 

وي در پاسخ به اين سؤال مجري هيچ وقت نفهميدم که چرا تعرفه خودروهاي هيبريدي هزار و صد درصد زياد شد اظهار داشت: آنچه که در دولت گزارش دادند اين بود که گفتند اين خودروهايي که به نام هيبريدي مي‌آيد نيست و همان خودروي معمولي است به نام هيبريدي است و اگر هيبريدي واقعي باشد حتماً تعرفه بسيار کمي خواهد داشت. 

روحاني در پاسخ به اين سؤال که آيا دستور بازنگري مي‌دهيد تصريح کرد: اگر هيبريدي واقعي باشد؛ يعني ماشيني که واقعاً هم بتواند با سوخت فسيلي و هم با باتري کار کند اگر اينچنين باشد حتماً ما کمک خواهيم کرد؛ چرا که اين به محيط زيست کمک خواهد.

وي در پاسخ به اين سؤال که آيا قول آن را از شما بگيرم، اظهار داشت: حتماً. شما امشب فقط از ما قول گرفتيد(با خنده).

در ادامه مجري اظهار داشت: شما رئيس جمهور هستيد و طبيعي است که از شما قول بگيريم.

روحاني تصريح کرد: قول ما به ملت اين است که ما خادم خوبي براي مردم باشيم و بتوانيم در پيشگاه مردم و خداي بزرگ شرمنده نباشيم.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html